RUSYA'DA SAHAYA ÇIKIYORUZ

Krasnodar bize çok yakın

Ülkemize henüz sonbahar gelememişken, bari biz sonbahara gidelim dedik ve uçağa atlayıp doğuya doğru yolculuğumuza başladık. Rusya, federe devlet olduktan sonra, özellikle sınırlarımıza yakın olan bölgelerde yatırım olanakları ortaya çıktı. Bu bölgelerde Türk olmanın verdiği avantaja da sahibiz. Bu kez yolumuz, Karadeniz'in doğusunda kıyısı bulunan Krasnodar. Bölgenin sosyo ekonomik durumu bütün bölge devletlerinde hemen henem aynı. Daha önce Moskova tarafından desteklenen bölgeler, federe yapıya geçtikten sonra kendi gelişimlerini kendileri yapmaya çalışıyorlar. Pek çok Türk iş adamı öncelikli inşaat sektörü olmak üzere burada faaliyet halinde.

Krasnodar seyahatimizde ilk toplantımızı bölgenin büyük tarım yatırımcılarından birisiyle yaptık. Büyük bir alan kaplayan toprakları üzerinde kesimhane kurmak istiyor. Kendisiyle ayrıntıları konuşup projelendirmemizi yaptık. Bu toplantıya giderken ve dönerken arazi koşullarından ne kadar uzak olduğumuzu da anladık, çamurla bir imtihan yaşadık.  Neyse toprakla /çamurla temas edip elektriğimizi boşalttık diyerek avunduk.

Şehirlerde ise yaşam koşuları giderek gelişiyor. İnşaatı tamamlanan birkaç alışveriş merkezi, bölge halkının vazgeçilmezleri arasına girmiş. Keyifli yaşamayı çok seven ve çoook geniş olan bölge halkının, çalışkan Türklere daha çok ihtiyaç duyacak gibi görünüyor.

Bu alışveriş merkezlerinde bir restaurant zincirlerine konuk olduk ve onlarla görüşmelerimizi gerçekleştirdik. Yatırım sahibinin en büyük sıkıntısı malzeme temini ve bunların zamanında ellerine ulaşması. Dedik ya buranın halkı fazla geniş diye. Zamanın oldukça yavaş aktığı bölge halkı, hayatın koşturmacasına yetişemiyor. Bu da bizlere yeni iş olanakları açıyor elbette.

Ancak şunu gördük ki, Krasnador insanı, ambalajlı ürün kullanma alışkanlığını kazanmaya başlamış. Bunu da market raflarındaki ürünlerden kolaylıkla anlıyoruz.

Akşam yemeğinde Özbek pilavı yemek için bir Özbek lokantasının yolunu tuttuk. Lokanta girişinde Özbeklerin geleneksel kıyafetleri ile fotoğraf çektirmeyi ihmal etmedik.

Yeni dostlar ve yatırımcılar ile tanıştığımız Krasnodar seyahatimizin oldukça yararlı geçtiğini söylemekte yarar var. Bölgenin Türk yatırımcılar için oldukça bakir olduğunu da söylemeliyiz.